לתאום שיעור ניסיון ללא עלות וללא התחייבות
מלאו טופס זה.

 



דף הבית >> מאמרים >> חדר כושר מנטלי ושמו יוגה
 

איילת הלפרן
איילת הלפרןשמתם לב מה עושים ספורטאים בדקות המכריעות לפני משחק, קרב, תחרות, או נקודת הכרעה? כולם מייעדים את הזמן הקריטי הזה לריכוז מנטאלי, לחיזוק הביטחון, הנחישות ויכולת הריכוז.
כמה דוגמאות מייצגות מהשטח:
שחר פאר – עוצמת את עיניה לפני משחק ומתרכזת.
דרק שארפ – על קו העונשין ממלמל לעצמו את אותן מילים קבועות.
שחקני כדורגל – שומעים דברי מוטיבציה וריכוז מהמאמן לפני משחק.
קרן לייבוביץ, זוכת 7 מדליות אולימפיות – מתארת טקס הכנה ארוך ומדויק לפני כל משחה.

האתגרים המנטאליים
זה לא סוד שהכושר המנטאלי יכול להפוך שחקן טוב לשחקן מצטיין ולהיפך. לפני תחרות, בזמן תחרות ואחרי תחרות – היכולת המנטאלית שלנו חשובה לא פחות ולעתים אף יותר מהיכולת הפיזית ויכולה להיות מכרעת בהכנה שלנו ובהתמודדות שלנו. איבוד הכושר המנטאלי יכול להיות הגורם המכריע להצלחה או לכישלון ברגעים קריטיים, אף יותר מהכושר הפיזי והמקצועי ולעתים אף ליצור משבר ולגרום להידרדרות בחיי הספורטאים.

אימונים מנטאליים הולכים וצוברים תאוצה. פסיכולוגיית ספורט, קואוצ'רים, שיחות עידוד ומוטיבציה, סדנאות, נופשים – כל אלה מיועדים לתמוך מנטאלית בספורטאים ולסייע להם לפתח נחישות, התמדה, ביטחון עצמי, לעזור להם להתמודד עם הצלחות לצד משברים, בין אם בתקופת תחרויות ומשחקים ובין אם בשגרת האימונים השוחקת.

היוגה מפתחת ומחזקת את היכולת המנטאלית
שירשאסאנה – עמידת ראשבאופן מודע ובלתי מודע, ככל שנעמיק בתרגול הפיזי שלנו, תתחזק גם היכולת המנטאלית: נפתח חוסן לנוכח קשיים וכישלונות, נדע להישאר יציבים אחרי הצלחות וניצחונות וחיינו כספורטאים יוכלו להיות יציבים יותר ובטוחים יותר.
"צ'יטה וריטי נירודהה" (השקטת תנודות התודעה) זוהי מטרת היוגה עפ"י פטנג'לי, שליקט את תורת היוגה והעלה אותה על הכתב.
דרך אימון הגוף, פיתוח המודעות, ריכוז בנשימה ותרגול משולב של תנועה ונשימה, היוגה מפתחת את היכולת המנטאלית ומחזקת אותה. היוגה מלמדת אותנו ריכוז מהו, לדעת למקד את התודעה באובייקט אחד ללא הפרעות חיצוניות, תוך התעלמות מהסחות דעת. לצד חיזוק הגוף אנחנו מחזקים את היכולת להתבונן פנימה, להבין את עצמנו טוב יותר ולהתמקד בעיקר.
תרגילי הגמישות של היוגה מגמישים לא רק את הגוף אלא גם את יכולת החשיבה, את יכולת הביטוי, את הגמישות המנטאלית בהתמודדויות עם אתגרים חדשים ולא צפויים.
כמו שאנחנו מרחיבים את המקסימום שלנו בביצוע תנוחת היוגה, כך אנו לומדים ומאמנים עצמנו להגיע למקסימום יכולת ברגע מכריע נתון בספורט בו אנו עוסקים. היוגה מייצגת תהליך של מעבר ממצב אחד (פחות טוב) למצב חדש וטוב יותר.

3 תנוחות יוגה שמסייעות להרגעת מערכת העצבים
פשימוטנאסאנה – כפיפה קדמית בישיבהפשימוטנאסאנה – כפיפה קדמית בישיבה
יתרונות מנטאליים:
מפחיתה עייפות, משחררת מתח, מאפשרת הרפיה גופנית ומחשבתית.
יתרונות פיזיים: הארכה והגמשה של עמוד השדרה, עיסוי וזרימת דם לאיברי הבטן והאגן, שחרור המפרקים.



• שירשאסאנה – עמידת ראש
יתרונות מנטאליים:
מרגיעה את הלב, עוזרת למחזור הדם, משפרת את הריכוז, הזיכרון מזרימה אנרגיה לכל הגוף.
יתרונות פיזיים: אספקת דם עשיר בחמצן אל המוח, הקלה על לחצים בגב התחתון ועל מערכת הנשימה.

• שאבאסנה – הרפיה (מילולית: תנוחת הגוויה)
נחשבת לקשה* בתנוחות! הרפיה פיזית ומנטאלית, השקטת גלי התודעה.
יתרונות מנטאליים: כמה דקות של הרפיה עמוקה ושקטה מפחיתות דאגה, חרדה, מתח ועייפות ביעילות רבה יותר מאשר שינה טרופה וקלה.
יתרונות פיזיים: הרגעת המתח בשרירים, גם הרצוניים וגם הלא רצוניים אנו צורכים פחות חמצן ומפרישים פחות פחמן דו חמצני.

*הקשה בתנוחות – לא מאמינים? נסו בעצמכם: שכבו על הגב, עצמו את העיניים והרפו את הגוף.
נסו למקד את התודעה שלכם למשך 2 דקות רק באובייקט אחד בלבד! לא לחשוב על שום דבר מלבד אותו אובייקט שבחרתם (למשל: להתמקד רק בנשימה, לדמיין קיר לבן ולראות רק אותו, לדמיין ים וכיו"ב). היו אמיתיים עם עצמכם להודות כמה פעמים הוסחה דעתכם ע"י "אורחים לא צפויים"... בהצלחה!

המאמר פורסם באתר הבית של מכון וינגייט