לתאום שיעור ניסיון ללא עלות וללא התחייבות
מלאו טופס זה.

 



דף הבית >> מאמרים >> יוגה וספורט תחרותי
 

איילת הלפרןמה שהבינו כבר מזמן בליגה הטובה בעולם, הבינו השנה גם באקדמיה לכדורסל במכון וינגייט. על פניו זה נשמע לא קשור: ספורט הישגי ותרגול הוליסטי? נערים צעירים ותוססים ונשימות רגועות? אימון קבוצתי לעומת אימון אישי בעיניים עצומות?
אתגר לא פשוט, להעביר שיעורי יוגה לנערים שבטוחים שיוגה זה רק נשימות ו"שנטי", שמבחינתם אם זאת פעילות ללא כדור ו"אקשן", אז זאת לא פעילות בכלל... ובכל זאת, התחלנו.


בהתחלה זה כואב...
הנערים נכנסו לאולם בחיוכים ציניים ובתחושה ש"הכול קטן עלינו... אין משהו שאנחנו לא יכולים לעשות". החיוכים הפכו כמעט מייד לצחוק של מבוכה כשהם התבקשו לשבת בישיבה מזרחית בגו זקוף ואף לא אחד מהם הצליח לעשות זאת.
מאותו רגע ולמשך השעה הקרובה הבינו השחקנים שעל המגרש הם יכולים להיות הכי מהירים והכי ספורטיביים, אבל בכל מה שקשור לגמישות ולהארכת שרירים – היכולת שלהם נמוכה אף מזו של נערים בני גילם שלא מתאמנים, שכן הפעילות האירובית והתחרותית מקצרת את השרירים וכלל לא עובדת על אורך והגמשה.


הקבוצה בתנוחת "כלב מביט מטה" אחד על השני

כשהם נתבקשו לשכב על הגב ולפתל את הרגליים מצד לצד או אפילו רק לקרב ברכיים לבטן ולסובב אותן – זה היה כמו לגלות עולם חדש. עולם שמשחרר כאב ומתח בשרירים, מרגיע את הגב ואת הגוף כולו.
הזמן חלף והגיע הזמן לתרגל תנוחות הפוכות: עמידת נר, עמידת ראש, עמידת ידיים – ומי אם לא נערים שאפתנים והישגיים, ירצה לעמוד על הראש או להעביר את הרגליים מעבר לראש עד שיגיעו לרצפה?
וברגע שהם שמעו על היתרונות של התנוחות: זרימת דם טובה, שיפור כושר הריכוז, רעננות לשרירים – הם רק חיכו לאות, כבר להוטים להיכנס לתנוחה...

אח"כ זה יוצא החוצה...
הספורטאים הצעירים הבינו שהמתיחות והגמישות, עליהן אנו שמים דגש בשיעורי היוגה, הם חיוניות ותורמות ליכולת הגופנית שלהם ומסייעות להם להתמודד עם המאמץ הגופני שהוא חלק מהשגרה היומיומית שלהם.
ככל שחלף הזמן הנערים החלו לספר לי על תרגילי יוגה שהם מבצעים במהלך השבוע, לפני או אחרי אימון, שעוזרים להם להפיג כאב ומתח ולשחרר שרירים תפוסים: פיתולים, מתיחות, עמידת נר, סיבובי צוואר ועוד – והפעם בלי ציניות.
הם הבינו שהשקט שהשעה הזאת מאפשרת להם וההרפיה הגופנית והמנטאלית, נחוצים להם לא פחות מאשר האימונים האינטנסיביים הרגילים שלהם.

וגם אני הבנתי משהו... שהשעה שאנחנו נפגשים היא השעה היחידה בשבוע בה הם ממש יכולים להשתחרר ולהפיג מתחים. הריחוק מהבית, הדרישות של המאמנים, הלחץ החברתי – הכול נרגע בשעת היוגה.
השחקנים צמאים למקום הזה. מקום רך, תומך ומקבל, אי של שקט ושלווה בתוך העולם ההישגי והתובעני שהם חיים בו.

שיעורי היוגה מעניקים להם גם את התמיכה הפיזית: גמישות והארכת שרירים, שמסייעים במניעת פציעות ובחיזוק הגוף, וגם את התמיכה המנטאלית: הרפיה, שחרור מתחים, מודעות לגוף ולצורך האישי של כל אחד.

אני מרגישה את זה בשיחות שיש לנו, בחששות שהם מעלים בפניי, באמירות שהם זורקים לחלל האוויר. החבר'ה נכנסים לשיעור לחוצים, עצבניים, מתוחים. הם יוצאים ממנו רגועים, נינוחים ומחייכים.
את חלקם אפילו קשה לי להעיר בסוף השיעור, עד כדי כך הם מרשים לעצמם להרפות ולשחרר...

לסיכום, שילוב של שיעורי יוגה במערכת האימונים של ספורטאים תורמת לחיזוק ולשיפור הכושר הפיזי והמנטאלי.
לכולנו ברור ששחקן, מוכשר ככל שיהיה, עליו להיות בעל אופי, יציבות, כושר ריכוז ובגרות.
כולנו מכירים סיפורים רבים על ספורטאים מוכשרים מאד, בעלי יכולות פיזיות מעולות, אך בקו הזינוק הם אינם מסוגלים למצות את הפוטנציאל שלהם.
לא בכדי הספורט המקצועי משלב מעבר לעבודתם של המאמנים ומאמני הכושר גם פסיכולוגים וקוצ'רים.
אימון יוגה הוא הביטוי לשילוב שבין המאמנים לפסיכולוג, בין הפיזי למנטאלי. דרך עבודה על הגוף, על הגמשתו, על חיזוקו, על הארכת השרירים אימון היוגה משלב גם תרגילי נשימה. אין ספק שקיים קשר ישיר בין איכות הנשימה ובין הביצועים של כל ספורטאי.
לא משנה באיזה ספורט עוסקים, ללא יכולת נשימה מלאה בזמן מאמץ לא נצליח להשיג את מטרותינו הספורטיביות.

התועלת שבתנוחות היוגה השונות:
תנוחות עמידה
– מלמדות אותנו איך לעמוד בצורה נכונה ומאוזנת. הן מתקנות את המבנה, מפתחות רגישות ליציבה ולחלוקה נכונה של משקל הגוף על הבסיס, על כפות הרגליים והרגליים. הן נועדו ליצור קודם כל גמישות ולאחר מכן להפוך את הגוף לחזק ויציב.
תנוחות ישיבה – יוצרות חופש בתנועת הברכיים, במפשעות, בקרסוליים ובכפות הרגליים. מטפלות בברכיים, במפרקי הירכיים ובנוקשות בקרסוליים ובכפות הרגליים.
כפיפות לפנים – מגמישות את הגב, עוזרות בתהליך העיכול. האברים הפנימיים של הבטן שומרים על חיוניותם. מרגיעות את מערכת העצבים והמוח, מפחיתות מתח ומאמץ, ומרעננות פיזית.
כפיפות לאחור (הקשתות) – מגמישות ומחזקות את עמוד השדרה, שומרות על ערנות וגמישות הגוף, מחזקות את הידיים ומפרקי כף היד, ומאריכות את שרירי הבטן.
פיתולים ביוגה – מעודדים ומשפרים את תנועתיות הגב, מספקים דם לדיסקים, מטפלים בבעיות של נוקשות ומתח בצוואר ובכתף, מפחיתים כאבים בצוואר, כתף וגב, מקלים על בעיות שדרה, מפרק ירך ומפשעות.
תנוחות הפוכות – הרבה בעיות גופניות ומנטאליות נרפאות בעקבות תרגול קבוע של תנוחות הפוכות. מעודדות זרימת דם בריאה לתאי המוח, משפרות את השינה והזיכרון, ומעודדות את חיוניות הגוף והמיינד.

המאמר פורסם באתר הבית של מכון וינגייט